Élt egyszer egy nagyvárosban egy kis villanylámpafi, amolyan zsebbevaló. A kis zseblámpának mindenálma az volt, hogy ha megnő, villanyrendőrlesz belőle. Villanyrendőr!

Török Sándor: A villanyrendőr (részlet)

A miskolci helytörténet szempontjából jeles nap a mai, hiszen átadásra került a Villanyrendőrnek emléket állító építmény eredeti helyén, a Széchenyi és a Szemere utcák sarkán. Mivel a fiatalabb generációnak már csak helynévként él a Villany(rendőr), így ez alkalamból illőnek találtuk, hogy felidézzük annak történetét.

“Találkozzunk a Villanyrendőrnél!” – ha két miskolci között elhangzik ez a mondat, akkor az nem szorul különösebb magyarázatra, ám, ha egy messziről jött ember elkapja ezt a párbeszédet, értetlenkedve mered rájuk. Így van ez közel hetven éve, holott már 1980 óta nincs meg az a bódé, amelyet Villanyrendőrnek kezdtek el hívni a helyiek. Ahhoz azonban, hogy megértsük az elnevezés tapadását, kicsit messzebbről indítunk.

Az ún. Forgó-híd 1902-ben, a még létező észak-déli villamosvonallal.

A város egyik legforgalmasabb kereszteződése a belvárosi, sok esetben a középkorig eredetig visszanyúló utcákhoz képest meglehetősen későn, 1794-ben jött létre a Kazinczy utca kialakításával. A Széchenyi utca (amely 1874 előtt a Piac utca nevet viselte), valamint a Szemere és Kazinczy utcák találkozását a századfordulóban még Forgó-hídnak nevezték. Dacára annak, hogy sokan akkor és ma is valami mozgó építményre asszociálnak a név kapcsán, a terület a miskolci Forgó vezetéknevű család közeli kúriájáról kapta nevét. Majd a Forgó-híd térségét az 1910-es évektől azért kezdték el Megay-saroknak nevezni, mert a Széchenyi u. 42. szám alatti saroképületben nyílt meg és működött Megay Róbert (akiről egy külön cikkben korábban mi is megemlékeztünk) legendás cukrászdája.

Megay Róbert Cukrászda volt a névadója a Megay-saroknak.

A nagyszülők generációjának a mai napig Megay-sarokként létező helyszín névadó épületét 1955-ben lebontották, kiszélesítették az immáron személygépkocsikkal, autóbuszokkal megnövekedett forgalmú útkereszteződést. Ahogy az ekkor már üzemben lévő elektromos jelzőlámpák fényei, úgy váltották egymást a legendává vált helynevek: a Megay-sarokból Villanyrendőr lett szükség törvényt, jelen esetben házat bont alapon.

Ugyanis a forgalmas kereszteződés problémája szinte folyamatos fejtörést okozott a mindenkori városvezetésnek, annak valamilyen fajta szabályozására már a századfordulóban is szükség volt. Rendőri karjelzéses forgalomirányítás már a 20. század elején lehetett, egy 1910-es években készült felvétel tanulsága szerint ekkor is állt már rendőr a kereszteződésben, felügyelve a zavartalan forgalmat.

Már az 1910-es években igyekeztek kordában tartani a kereszteződés forgalmát.

A járművek és a gyalogosok közlekedése azonban egyre balesetveszélyesebbé vált, ezért a kereszteződésen áthaladó forgalom korszerű szabályozása halaszthatatlanná vált. A belváros komolyabb átalakításának terveit nagyban “segítette” a második világháborúval járó pusztítás is, így a kereszteződés rendezése több szempontból is elkerülhetettlenné vált.

A Megay-épület a bontás előtt, még Villanyrendőr nélkül.

1949-ben a járdák sarkain jelzőlámpákat helyeztek el, a „Zöld ház” előtti sarokra telepítették a vezérlőszekrényt, és egy rendőr kézzel kapcsolgatva irányította a forgalmat.

Ez valahogy így nézett ki.

Ez volt Miskolc első forgalomirányító lámpája. A Villanyrendőr elnevezés, ami rövidesen az egész kereszteződést jelölésére kiterjedt, már ekkoriban kialakult (1953-ban már ezt az elnevezést használta egyik cikkében az Észak-Magyaroszág), hiszen a közhiedelemmel ellentétben nem csak az automatikus forgalomirányítást hívták villanyrendőrnek. Ha hihetünk a Magyar Értelmező Kéziszótárnak, akkor útkereszteződések esetén már magát a jelzőberendezést is annak nevezték annak ellenére, hogy azt ekkor még kézzel vezérelték.

Az első villanyrendőr.

Majd valamikor az ötvenes években a sarkon – feltehetően fővárosi példára – egy gombaszerű vasbeton építményt telepítettek, amin egy henger alakú, üvegezett szekrényt alakítottak ki, a rendőr vaslétrán mászott fel a majd’ két méter magas állványon elhelyezett dobozba, és kézi irányítással működtette a rendőrlámpákat. Az 1960-as években az irányító üvegfülkét mintegy három méter magasságba emelték fel, és egy – a lépcsőt is magába foglaló – ferdén kiképzett konzolos acélszerkezeten helyezték el. Az irányítás változatlanul kézi volt.

A Villanyrendőr 1967-ben.

A mai is az emlékeinkben élő forgalomirányító fülke karrierje  – funkcióját tekintve legalábbis – úgy 20 évig tartott. Haladva a korral, az 1980-as években az irányítást már elektronikus rendszerrel valósították meg, de az üvegfülke rövid ideig ezután is megmaradt. Lebontását nagy érdeklődés kísérte.

A ma átadott emlékmű.

Az egykori forgalomirányító fülke „visszaépítését” már tíz éve kezdeményezték különböző civil csoportosulások, amelyet igyekezett felkarolni a mindenkori városvezetés. Végül a tervezést idén tettek követték, így 2024. június 5-én átadásra került az elnevezést megtestesítő emlékmű a régihez hasonlító formájában, mégis új funkcióval: a forgalomirányítás szerepét átvette az emlékezés. Emlékezés a „miskolciságunk” egyik legfőbb szimbólumára, amely – bár csak egy ütött-kopott bódé volt – mégis origójá vált városunknak.

 

Fotók forrása: 

  • Fortepan
  • Miskolc a múltban facebook-csoport
  • Wikipédia