Akik követik közösségi felületeinket, már biztosan találkoztak a Sajtóreggeli névre hallgató rovatunkkal, amelyben egy-egy humoros vagy éppen morbid, de a mai olvasói szemnek mindenképp kuriózumnak számító rövidhírt osztunk meg ma már nem létező, miskolci médiumokból. Ezek közül is kiemelkednek a századforduló környékén megjelenő lapok, úgy mint a Borsod-Miskolczi Értesítő, a Miskolczi Napló, a Reggeli Hírlap, vagy annak elődje, a Miskolczi Estilap.
Ezen lapokat böngészve a miskolci helytörténet egy sajátos sajtós reprezentációja nyílik meg előttünk, amin keresztül betekintést nyerhetünk a város mindennapjaiba, egyben rácsodálkozhatunk arra az ízes nyelvezetre, amely ma már abszolút nincs jelen a médiában. Ekkor ugyanis még nem volt olyan hírverseny, mint manapság, hiszen teljesen természetes volt, hogy a századforduló médiafogyasztója – más nem lévén – az írott sajtóból tájékozódik, üzen vagy épp társat keres, nem beszélve a hirdetésekről. Hiszen bő száz évvel ezelőtt is el akartuk adni a portékánkat és erre akkoriban a piacon kívül a helyi napilap volt a legjobb platform. Ám a mai szemnek megdöbbentőek már azok a céges és magánhirdetések, amiket ezekben a napilapokban találunk, legyen szó akár a kivitelezésről, akár a promó tartalmáról. Álljon hát itt egy kis válogatás abból, hogy mit és milyen módon hirdettünk.
A város legnagyobb gyára
Hosszú út vezetett a foghúzástól a fésűig, avagy a borbélyoktól a barberekig
Ám téved, aki azt hiszi, hogy csak cégek hirdettek a korabeli lapokban. Gondoljunk bele, hogy a századforduló nyilvánosságnak szánt írásos kommunikációját csak és kizárólag a napi- és hetilapokban intézhettük. Ha társat kerestünk, vagy épp megtaláltuk, de többet szeretnénk megtudni róla, vagy épp tilosban járva beszélnénk le egy találkát az asszony tudta nélkül, akkor egy pár soros burkolt üzenetre mindig jók voltak a lapok. Ugyanígy tehettünk, ha kiárusítani kívántuk libánkat, kacsánkat, tehenünket, vagy épp a lányunkat, hiszen ezen kívánalmaink mind-mind a kiadóhivatalban landoltak, hogy aztán megjelenjenek másnap az újságban. Egy-egy hirdetés tartalma vagy épp megfogalmazása pedig nem csak ma, hanem akkoriban is derültséget kelthetett egy olyan kisvárosban, ahol ekkor még szinte mindenki ismert mindenkit.
A bohém miskolci cukrász, akinek süteményéért egész Európa rajongott
Forrásként használt sajtóorgánumok
- Borsod-Miskolczi Értesítő
- Felsőmagyarországi Reggeli Hírlap
- Miskolczi Estilap
- Miskolczi Napló