Bár cikkeinkben minden esetben igyekszünk az objektivitásra, most az egyszer megengedtük magunknak, hogy egy szubjektív szempontrendszer mentén kiválasszuk kedvenc miskolci fotóinkat. Most tehát a szokásostól eltérően egy olyan válogatást hoztunk, amely nem kötődik időhöz, csupán a térhez, amely szeretett városunk, Miskolc.

Érdemes a fotóleírásokban található hivatkozásra kattintani, hiszen azok a fotó témájához szervesen kapcsolódó történeteket rejtenek.

Hogy a kedves olvasóink mégse vádoljanak minket egocentrikusággal, a lap alján elhelyeztünk egy mindenki számára elérhető szavazást. Döntsétek el Ti, hogy melyik fotó legyen sorozatunk nyertese!

 

Az első, idő vasfogával dacoló fotónk egy szomorú eseményhez kötődik: így nézett ki a Széchenyi utca az 1878-as miskolci árvíz másnapján.

Hogy kontrasztként állítsuk az előző fotóhoz: olyan szintű békét és nyugalmat sugároz ezen a képeslapon a századfordulós miskolci főutca, hogy nem tudtuk kihagyni a válogatásból. Egy hibát – mai szemnek legalábbis – tartogat a lap. Ki találja meg rajta?

A Forgó-híd 1900 körül, balra az ekkor még a Népkertig közlekedő észak-déli villamosvonallal. A ma már nem létező villamosvonalakról itt olvashattok.

Villamostörténeti cikkünk egy másik nagy kedvence volt az MDV 100-as számú kocsijáról készült fotó. Az 1908-ban debütált jármű postakocsiként is üzemelt, így az oldalán helyet kapott egy postaláda is.

Bár elsőre sokat nem árul el ez a képeslap, a háttértörténete annál erősebb. Igen, ez az a bizonyos malom, amely meghatározó helyszíne a Molnár-szikláról szóló legendáknak. Mögötte pedig a szikla, még az ikonikus kereszt nélkül.

A ma már nem létező lillafüredi Nagy Szálló, ami a Palotaszálló átadásáig a környék legnagyobb szálláshelyeként üzemelt. Hogy mégis mi lett a sorsa ennek a gyönyörű épületnek, arról ide kattintva lehet olvasni.

Az izzó vason sütik a szalonnát a vasgyári munkások az 1920-as években. Ezt a fotót a Diósgyőrről és a gyárról készült diafilmből hoztuk.

Ugyanonnan hoztunk el egy életképet is: a ma már fogalomnak számító vasgyári Konzum mintegy száz év távlatából.

Ez a fotó úgy ötven évvel azelőtt készült, hogy felhúzták az első panelházakat az Avason, amelyek átvették a szőlők és a nyaralók helyét a domb déli részén.

Revíziós felirat a lillafüredi alagút felett.

Ekkoriban így nézett ki a Búza tér.

A gyönyörű Megay Czukrászda, a bejáratnál pedig maga a tulajdonos pózol.

A Palotaszálló konyhaszemélyzete a harmincas években, Szilveszter napján. Durva egy műszak lehetett, nem úgy tűnik, hogy bárkinek is őszinte lenne a mosolya.

1938-ban egy komolyabb árvíz is végigvonult a városon, de volt, akit ez nem zavart meg a mindennapi közlekedésben.

Aki úr, horgászva is úr. Elegáns pipázgatás a Hámori-tavon az 1930-as években.

Ugyanitt 1936 telén megpróbálkoztak a jégkoronggal is.

Nagyon úgy tűnik, hogy nem tudjuk elengedni ezt a helyszínt. A kép készítésének időpontjában már második éve zajlott a második világháború.

Ami hamarosan Miskolcra is megérkezett. Szovjet katonák pihennek a lillafüredi Palotaszálló teraszán. Volt egy időszak ugyanis, amikor szovjet hadikórházként üzemelt a szálló.

Úton a DVTK labdarúgó csapata a bánkúti edzőtáborba.

Ha már DVTK: ahogy a fotó is bizonyítja, sosem volt túlzás a kijelentés, hogy voltak meccsek, amikor – hely híján – a fákról is nézték a meccset a szurkolók.

Így nézett ki a Hámori-tó, amikor 1951-ben lecsapolták új fenékzúgók építése és gátjavítás miatt.

Motorverseny a Bajcsy-Zsilinszky úton.

Esti fényben az Avas Szálló. A fotó egy 1950-es években lezajlott fotópályázat egyik versenyzője.

Ahogy ez az egykori Béke moziról készült fotó is.

A Palóczy utcai zsinagóga maradványai 1963-ban, közvetlenül annak felrobbantása után.

Az első fecske: kiütött Bengáli a Centrumnál. Azóta ebben a kereszteződésben számos hasonló baleset történt.

Ilyen is lehetett volna az avasi lakótelep. Heckenast Péter építész 1967-ben készült látványterve mára már egy utópisztikus elképzelést ábrázol a domb déli részének beépítésére.

Végül városi szinten győzött a házgyári, így a hetvenes évektől kezdve gőzerővel húzták fel a paneleket. Itt éppen a Győri kapu tízemeletesei épülnek.

“Acélváros. Nehéz, szürke nappalok”. Ha illusztrálni kellene a P. Mobil idézett sorait, ezzel a fotóval tennénk.

Még az eső sem zavar be. Tolongás a vasgyári Konzum előtt 1969-ben.

Lyukói bányászok lefelé menet az aknába a nyolcvanas években.

Amikor még működött az Újgyőri piac melletti, “Kockának” becézett óvóhely.

1990 októberében országosan, így Miskolcon is zajlott az ún. Taxisblokád. A háttérben pedig épül a Hungária Biztosító irodaháza.

Loading poll ...